Na de komst van onze dochter waren we op zoek naar een huis met meer buitenruimte. Geen gemakkelijke wens in Amsterdam. Per toeval vonden we een woonschip, een tjalk die te koop stond in een wijk waar we al woonden en waar we het erg naar ons zin hadden.
Omdat de tjalk te klein was voor ons drieën onderzochten we de mogelijkheden voor het vervangen van dit schip voor een eigen ontwerp. Dit bleek mogelijk en samen met een architect zijn we aan de slag gegaan.
Nadat de eerste paar tekeningen werden afgekeurd kwamen we uit op een ontwerp dat zowel binnen het bestemmingsplan paste als de goedkeuring droeg van de Welstandscommissie. We vonden een schip dat perfect paste bij het plan; de Liège, een oud vrachtschip (Beurtmotor of Luxe Motor) van 1923 uit België.
De bouw bestond vervolgens uit twee delen, het staalwerk en het interieur. Scheepswerf SRF in Harlingen nam het staalwerk voor haar rekening en hebben dat ongelooflijk goed gedaan. Veel details zijn bedacht tijdens de bouw en hun ervaring en kunde schijnen duidelijk door in het uiterlijk van ons schip.
Voor het interieur zijn we naar een andere scheepswerf gegaan, het inmiddels failliete bedrijf CMS in Leeuwarden. Daar is het schip uit het water gehaald om de oude verflagen te vervangen voor nieuwe verflagen en anti-fouling. Eenmaal uit het water bleek de onderkant in zo'n slechte staat dat we hebben besloten het vlak te vervangen voor nieuw staal waarbij we de originele zichtbare delen boven water in tact hebben gelaten.
Vanaf het moment dat we op ons schip konden betrekken voelde het als thuis. De ruime woonkeuken met uitzicht op het water is het hart van ons huis. Er is volop ruimte om voor en met familie en vrienden te koken en als het weer goed genoeg is dan klappen we de vouwwand open zodat je meteen buiten zit.
Door de daklichten valt licht naar binnen dat door de deels glazen vloer tot in het ruim van het schip schijnt. Dit maakt vertrekken open en ruim. En in de lente en zomer een duik vanaf je schip doen is misschien nog wel het allerleukste deel van het wonen op het water.
Nadat de gemeente ons een voorlopige ligplaatsvergunning had gegeven bleek er een probleem met de vervanging van ons vlak. Deze was niet opgenomen in de originele aanvraag. We hebben besloten een nieuwe aanvraag in te dienen met een herziene tekening van het onderwaterschip. Na indiening van deze aanvraag kregen we ineens een vernietigend rapport van de Welstandscommissie terwijl er boven water niets veranderd was. Na een langslepende bezwaarprocedure besloot de Gemeente Amsterdam uiteindelijke om onze ligplaatsvergunning in te trekken. Een gang naar de rechter mocht helaas niet baten.
We zoeken dus een nieuwe plek voor de Liège buiten Amsterdam. Zoals we het nu zien, hebben we de volgende opties:
Voor opties 1 en 3 geldt dat we daarnaast ook nog een oplossing moeten vinden voor onze ligplaats. Deze is niet los verkoopbaar, dus in dat geval zullen we op zoek moeten naar een geschikt schip voor onze huidige ligplaats zodat we, na proces van vervangingsaanvraag, de ligplaats met schip kunnen verkopen.
Als je voor ons informatie hebt over één van deze opties, of als je nog andere opties weet, laat het ons dan alsjeblieft weten! We stellen alle informatie en het meedenken erg op prijs!